onsdag 31 december 2014

Gott Nytt År!!!

Nån årskrönika tänker jag inte skriva för det har jag helt enkelt inte tid med idag ;-) Men en liten tillbakablick har jag gjort som jag tänker dela med mig av.

2014 började som ett riktigt skitår med diverse sjukdomar som inte ville ge med sig och i slutet av Januari var vi dessutom tvungna att låta finaste Folke somna in då hans armbågar inte höll.


Världen rasade och jag trodde aldrig att tårarna skulle ta slut eller att jag någonsin skulle bli glad igen.  Tack och lov så är det ju så att hur ont någonting än gör så går det faktiskt över och ett par månader senare så hämtade vi hem sötaste lilla Signe som idag har blivit en stor, ståtlig och duktig tjej :-)


I början av sommaren somnade min älskade farmor in och hon är så saknad av oss alla. Jag har haft förmånen att ha kvar mina äldre nära och kära kvar länge i livet och jag vill ha det så, det räcker nu!


Veckan innan midsommar fick vi ett nytt tillskott i vår "lilla flock". Jaffa drygt 2 år flyttade hem till oss för att tränas och jagas tillsammans med Magnus. Jätteroligt för dem bägge, de har verkligen funnit varandra ;-)


Så kom sommaren som var alldeles underbar. Lite väl varm minns jag att vi tyckte men nu när vintern med mörker och kyla är här och jag tänker tillbaks så funderar jag vad tusan vi klagade i, det är ju sol och värme vi vill ha ;-)


Den 23 Augusti tog SötTyra sin 1:a i nybörjarklassen (B-Prov), så jäkla skönt att kunna sätta "check" på det!



Så kom hösten och fågeljakten startade. Magnus och Jaffa har varit ute varenda helg tillsammans med Danne och Tage och det har gått riktigt bra. Jag och Tyra har varit med dem ut några gånger och det gick väl hyfsat. Det är inte helt lätt att jaga in en unghund då det är superviktigt att det blir rätt också. Att alltid göra rätt när man själv är nybörjare är omöjligt men vi gör vårt bästa ;-)


Under hösten har vi även varit med på två jakter söderut, en jakt på rapphöns och fasan och en på and. Hahaha, jag som i min enfald trodde att jag hade en lydig hund insåg snabbt att Tyra är fruktansvärt olydig i skarpt läge. Jag trodde verkligen jag hade förstått vikten av all grundträning men tydligen inte... Nu inser jag att den lydnad jag har på Tyra inte räcker på långa vägar och att vi har en hel del att "fixa" innan hösten 2015 om vi ska kunna vara med igen vilket jag verkligen vill och hoppas få möjlighet till då det är det absolut roligaste vi gjort tycker både jag och Tyra ;-)


Året avslutades med att vi parade Tyra med Ove. Tre st parningar blev det så nu håller vi alla tummarna att Februari 2015 bjuder på en hel drös fantastiska små TyraOve-bebisar!


Nu är det dags att lyfta på arslet från köksstolen, stänga av datorn och börja förbereda Nyårsafton som vi kommer tillbringa tillsammans med Danne, Johanna, Mia och alla våra hundar. Om jag räknat rätt så har vi tillsammans 11 st hundar - fullt hus alltså precis som det ska vara :-)


1 kommentar:

  1. Ja tänk vad mycket det händer på ett år, både sorgliga och roliga saker. Gott Nytt År på er!

    SvaraRadera